Журнал New Voice: Збільшує виробництво, розвиває експорт, розробляє нові препарати | Acino в Україні

Новини

Журнал New Voice: Збільшує виробництво, розвиває експорт, розробляє нові препарати

П'ятниця 1 Грудня 2023

Стаття мовою оригіналу: NV, №06, грудень 2023

Як Acino реагує на тренди українського фармацевтичного ринку у 2023 році

Zaika New Voice 2023

Я працюю у фармацевтичній галузі 30 років і бачу, як ця сфера в Україні стає більш наукомісткою й збільшує інвестиції в розробку нових продуктів, активніше співпрацює з міжнародною профільною спільнотою. Ці тенденції не зупинили навіть пандемія та велика війна, навпаки, вони підкреслили, що наявність потужних фармацевтичних виробництв усередині країни – це ще і питання національної безпеки та оборони. Фармацевтична галузь України не лише вистояла, а й наростила частку ринку, не припиняючи постачання ліків своїм споживачам. І через майже два роки війни продовжує розвиватися: збільшується частка вітчизняних препаратів на ринку, розширюється географія експорту, зростає кількість нових продуктів. Більше того, компанії фармацевтичної галузі виділяють мільйони доларів на порятунок життя українців. Тільки Acino з початку повномасштабної війни передала понад 460 тис. одиниць препаратів у 400 лікарень та шпиталів на суму близько $1,8 млн.

Якщо говорити про позитивні тенденції 2023 року, я виділяю такі:

Ринок лікарських засобів та дієтичних добавок відновлюється після значного падіння у 2022-му, зумовленого війною та масовою евакуацією населення. За даними Proxima Research, за результатами трьох кварталів 2023 року приріст ринку у грошах становить 30% порівняно з аналогічним періодом 2022-го. Частка вітчизняних препаратів на ринку у грошах зросла до 37,3% порівняно з аналогічним періодом з аналогічним періодом 2022-го, коли цей показник становив 36,6%.

Експорт також зростає. Інші країни потенційно готові відкривати ринки для українського виробника, особливо після того як бачать, наскільки суворі умови виставляє наш регулятор – іноді більш суворі, ніж деякі європейські регуляторні органи. Точаться навіть розмови про запровадження так званого фармбезвізу – взаємовизнання GMP-сертифікатів, але наразі ми не можемо навіть приблизно говорити про якісь конкретні терміни чи перспективи. Це питання на боці держави та регуляторних органів ЄС, а ми, як міжнародна фармацевтична компанія, що має виробничі потужності в Україні, всіляко підтримуємо цей тренд.

За прогнозами МОЗ, 15 млн людей в Україні після війни потребуватимуть психологічної підтримки. Наслідки помітні вже зараз: у 2023-му споживання антипсихотиків, антидепресантів та заспокійливих зросло на третину, а за категорією Розлади поведінки і психіки та епілепсія з початку року виписано майже 100 тис. е-рецептів. Фармацевтичні компанії реагують на зростання потреб, розширюючи портфель: тільки цього року в Acino з’явилося два нові препарати відповідного напрямку.

Збільшується частка рецептурних препаратів, але зростає й частка дієтичних добавок, адже вони більш доступні для споживача.

Поступово збільшується кількість аптечних точок продажу після суттєвого падіння на початку великої війни.

Це основні позитивні тренди. Але на ринку є й негативні тенденції, які впливають на роботу всіх фармацевтичних компаній. Перша і основна – кадровий голод. З кожним днем ми відмічаємо зростаючу складність пошуку нових кадрів. Багато молоді виїхало з країни, частина кандидатів-чоловіків бояться працевлаштовуватися офіційно через мобілізацію, існує загроза втратити ключових співробітників. В Acino наразі питання кадрового голоду не стоїть гостро – бренд роботодавця, який ми будували багато років, працює нам у плюс і ми закриваємо всі потрібні вакансії. Але очевидно, що без вирішення цієї проблеми на державному рівні можемо опинитися в аналогічно складній ситуації. І дуже швидко.

Продовжується і суперконцентрація фармацевтичного ринку – коли на оптовому та роздрібному ринках залишилося декілька великих гравців і є ризик нівелювання правил вільної конкуренції. Власні торгові марки аптечних мереж та заміна виписаних лікарем препаратів на аналоги – це теж нові тренди ринку.

Як і 30 років тому, ми існуємо в ситуації повної невизначеності. І від нас залежить, які випробування ми перетворимо на можливості. Головне – це перемога. Я висловлюю глибоку шану та вдячність Збройним Силам України, вірю в нашу перемогу і знаю, що, об’єднавши зусилля, ми пройдемо будь-які випробування.